ČTVRTEČNÍ GLOSY 16.03.2023
Miroslava Macka
Prezident Petr Pavel podepíše spornou vládní novelu týkající se snížení červnové valorizace důchodů. Současně ale řekl, že má pochybnosti ohledně její ústavnosti. Pokud se na Ústavní soud neobrátí opoziční hnutí ANO, jak již avizovalo, učiní tak prý sám.
Je vidět, že je to voják. Rozhodný, rázný, žádné schovávání se za někoho a přehazování odpovědnosti na někoho jiného…
Dodávám však, že snižování státních výdajů jako jeden z hlavních nástrojů snižování inflace pokládám za zcela správný, jen se mi velmi nelíbí, jak se na jedné straně šetří a na druhé plnými hrstmi rozhazuje.
Ve vzdálenosti zhruba 200 km od pobřeží Spojených států zachytí radary velký ruský (čínský, iránský, irácký, afgánský, severokorejský, kubánský) dron, který může nést výbušninu. Dron míří k New Yorku. Americké stíhačky pochopitelně vzlétnou, zjistí, že jde o dron, který provádí pravidelnou optickou a elektronickou špionáž USA a poklidně jej nechají dokončit jeho misi, protože piloti jsou zodpovědní profesionálové.
V roce 2019, před covidem, vyjelo z Číny 155 milionů turistů, aby utratili více než 250 miliard dolarů.
Na této zprávě je zajímavé, že není doplněna o počet Číňanů, kteří využili cesty na Západ a emigrovali do svobodných zemí, tak jak to činili ve velkém Češi a další.
Čtenář glos R. N. mi napsal k mé glose o poklesu provozního zisku Škody Auto v loňském roce o 42% a zprávě, že automobilové skupině Volkswagen v roce 2022 vzrostl čistý zisk na 15,8 miliardy eur, to je v meziročním srovnání nárůst 2,6 procenta:
Obecně všechny německé automobilky vykazují velmi solidní výsledky za rok 2022. Oproti tomu stojí výrazně horší výsledky Škoda Auto. Důvod? Zisk se realizuje v obchodu, Škoda "prodá" vyrobená auta matce do Německa za tzv. "transfer ceny" a německá matka následně prodává vozy cílovým zákazníkům s normální obchodní marží. Zisk tedy zůstává v Německu. Nikde v mainstreamových médiích se nedočtete o ziskovosti ŠKODA. Maximálně o provozním zisku, což je ekonomicky úplně odlišná kategorie. Samozřejmě tím trpí i státní rozpočet, protože do něj se odvádí daň ze zisku (ovšem nikoliv provozního).
Čtenář glos P. H. mi napsal:
Glosa „Občané zaplatili ze svých daní na pomoc ukrajinským uprchlíkům za leden a únor letošního roku 3,84 miliardy korun, ať chtěli nebo nechtěli“ není úplně pravdivá. Naše daně jsou již dávno rozfrcané. Toto šlo čistě na náš dluh. Takže správně je:
„Občané ČR se za leden a únor letošního roku zadlužili dalšími 3,84 miliardy korun, aby mohli pomoci ukrajinským uprchlíkům, ať chtěli nebo nechtěli“.
Je vidět, že je to voják. Rozhodný, rázný, žádné schovávání se za někoho a přehazování odpovědnosti na někoho jiného…
Dodávám však, že snižování státních výdajů jako jeden z hlavních nástrojů snižování inflace pokládám za zcela správný, jen se mi velmi nelíbí, jak se na jedné straně šetří a na druhé plnými hrstmi rozhazuje.
Ve vzdálenosti zhruba 200 km od pobřeží Spojených států zachytí radary velký ruský (čínský, iránský, irácký, afgánský, severokorejský, kubánský) dron, který může nést výbušninu. Dron míří k New Yorku. Americké stíhačky pochopitelně vzlétnou, zjistí, že jde o dron, který provádí pravidelnou optickou a elektronickou špionáž USA a poklidně jej nechají dokončit jeho misi, protože piloti jsou zodpovědní profesionálové.
V roce 2019, před covidem, vyjelo z Číny 155 milionů turistů, aby utratili více než 250 miliard dolarů.
Na této zprávě je zajímavé, že není doplněna o počet Číňanů, kteří využili cesty na Západ a emigrovali do svobodných zemí, tak jak to činili ve velkém Češi a další.
Čtenář glos R. N. mi napsal k mé glose o poklesu provozního zisku Škody Auto v loňském roce o 42% a zprávě, že automobilové skupině Volkswagen v roce 2022 vzrostl čistý zisk na 15,8 miliardy eur, to je v meziročním srovnání nárůst 2,6 procenta:
Obecně všechny německé automobilky vykazují velmi solidní výsledky za rok 2022. Oproti tomu stojí výrazně horší výsledky Škoda Auto. Důvod? Zisk se realizuje v obchodu, Škoda "prodá" vyrobená auta matce do Německa za tzv. "transfer ceny" a německá matka následně prodává vozy cílovým zákazníkům s normální obchodní marží. Zisk tedy zůstává v Německu. Nikde v mainstreamových médiích se nedočtete o ziskovosti ŠKODA. Maximálně o provozním zisku, což je ekonomicky úplně odlišná kategorie. Samozřejmě tím trpí i státní rozpočet, protože do něj se odvádí daň ze zisku (ovšem nikoliv provozního).
Čtenář glos P. H. mi napsal:
Glosa „Občané zaplatili ze svých daní na pomoc ukrajinským uprchlíkům za leden a únor letošního roku 3,84 miliardy korun, ať chtěli nebo nechtěli“ není úplně pravdivá. Naše daně jsou již dávno rozfrcané. Toto šlo čistě na náš dluh. Takže správně je:
„Občané ČR se za leden a únor letošního roku zadlužili dalšími 3,84 miliardy korun, aby mohli pomoci ukrajinským uprchlíkům, ať chtěli nebo nechtěli“.
Nezapomeňte na to, že březen je měsíc knihy!