Trasa Malá Morávka - Nad Velkou kotlinou - Malá Morávka [ Turistická trasa ]

Malá Morávka-Karlov-Velká kotlina-Nad Velkou kotlinou-Skály pod Kopřivnou-Malá Morávka
Typ: pěší
Náročnost: náročná
Čas.náročnost: celodenní
Restaurace: Malá Morávka, Karlov (krátké odbočení z trasy).
Délka 20 km
Délka čas 6,5 hodiny
Převýšení +721 m
Snížení -721 m
Nejnižší bod 640 m
Nejvyšší bod 1360 m

Příjezdové místo: Malá Morávka, vlak, trať č. 312, omezené spoje, autobusy z Rýmařova, Bruntálu, Přerova a Jeseníku - zastávka u kovárny.
Výchozí místo: Malá Morávka - Karlov, Moravice 4 km (1a 1/4 hod.) - Velká kotlina 4,5 km (1 a 1/2 hod.) - Nad Velkou kotlinou 2 km (3/4 hod.) - Skály pod Kopřivnou 4 km (1 a 1/4 hod.) - Karlov 3,5 km (1 hod.) - Malá Morávka 2km (3/4 hod.).
Celkem 20 km, 6 a 1/2 hodiny.
Náročnost: v úseku Velké kotliny značené převýšení, táhlý dlouhý sestup na zpáteční trase do Karlova.
Nejvyšší bod: Nad velkou kotlinou 1360 m.
Pozoruhodnosti: Velká kotlina - skalnatý kar modelovaný ledovcem, přírodní rezervace, Nad velkou kotlinou - výhledy; skály na Kopřivné - výhledy na Karlovu Studánku a Vrbensko.
Z autobusové zastávky naproti restaurace "U kovárny" se vydáme po modře značené cestě (souběh s červenou, zelenou a žlutou) směrem na Karlovu Studánku. Po pravé straně míjíme kostel Nejsvětější Trojice. Cesta nás dovede na křižovatku silnic u restaurace "Na rychtě". Odbočíme na silnici vlevo směrem na Karlov, po pravé straně se zvedá skalnatý ostroh s kaplí na vrcholu, tzv. Kapličkový kopec. Pokračujeme po mostě přes řeku a silnici opustíme vpravo na lesní cestu, po které se dostaneme na rozcestí turistických cest. Pokračujeme přímo po modře značené cestě (souběh se zelenou značkou) mezi rekreačními chalupami okrajem Karlova, který nám zůstává po levé straně. Projdeme lesem proti proudu řeky až na asfaltovou silničku na rozcestí, kde nás opustí zelená značka. Pokračujeme po modré značce vpravo a mírně stoupáme lesní asfaltovou silničkou, stále proti proudu řeky Moravice. Úsek po silničce je zdlouhavý a nezáživný, jdeme stále údolím bez jakýchkoliv výhledů.
Asi po 4 km se silnička změní v chodník, který začne prudčeji stoupat. Dostali jsme se pod Velkou kotlinu a modře značeným chodníkem v prudkém namáhavém stoupání v úbočí kotliny stoupáme vzhůru. Chodník vystupuje z lesa a přivádí nás na spodní vyhlídkovou plošinu ve Velké kotlině. Před námi se otevírá úžasný pohled do monumentálního, ledovcem vyhloubeného a lavinami obroušeného kotle, v jehož srázech vystupují skalnatá žebra a terasy, přes které přepadá řada bystřin a malých vodopádů. V létě je dno kotliny pokryto kobercem květů všech barev a tvarů. Zvláštní akustika kotliny jako by pohlcovala každý rušivý zvuk a na návštěvníka padne pocit posvátné bázně a úcty k dílu, které dokáže vytvořit jen samotná příroda. Jsme v nejcennější rezervaci Jeseníků - Velké kotlině. Je to nejbohatší botanická lokalita v ČR, vyskytuje se zde přes 350 druhů rostlin a řada vzácných a chráněných živočichů.
Chodník odbočuje vpravo, stále strměji stoupá serpentinami v úbočí Kotle k horní vyhlídkové plošině. Opět staneme překvapeni krásou pohledu a s tichým úžasem si prohlížíme Velkou kotlinu shora. Zurčení vody nás přiláká sejít kousek plošiny k mohutnému prameni řeky Moravice. Vrátíme se na plošinu a pokračujeme chodníkem až na rozcestí turistických cest, kde se setkáváme se žlutě značenou cestou, která přichází od Ovčárny. Celou cestou Velkou kotlinou míjíme panely naučné stezky, které nám pomáhají získat nové poznatky a informace o této lokalitě. Rozcestí nad Velkou kotlinou (1360 m) je nejvyšším bodem našeho putování. Otevírají se nám pohledy jak na vrchol Pradědu, tak i do hanáckých rovin a při dobré viditelnosti až k vrcholkům Beskyd. Pokračujeme vpravo z kopce žlutě značeným chodníkem. Cesta bude již neustále klesat, většinou procházíme rozsáhlými lesními partiemi po pohodlných chodnících a lesních cestách. Vlevo mineme vrchol Temné hory a později se před námi otevře jeden z posledních krásných výhledů - jsme u romantických skal pod Kopřivnou. Cesta dále klesá lesními úseky, až nás přivede na křižovatku turistických tras na začátku obce Karlov. Odbočíme vlevo a po již známé cestě se vracíme do Malé Morávky.