Trasa Červenohorské sedlo - Trojmezí - Ramzová [ Turistická trasa ]

Typ : pěší
Náročnost: středně náročná
Čas.náročnost: polodenní
Restaurace : chaty na Červenohorském sedle, chata Jiřího na Šeráku, chata Ramzovské sedlo, hotel Lucie Ramzová
Délka 15 km
Délka čas 4,75 hodin
Převýšení +564 m
Snížení -827 m
Nejnižší bod 780 m
Nejvyšší bod 1423 m

Délka trasy: Červenohorské sedlo - Vřesová studánka 3,5 km - Keprník 3,5 km - Šerák, chata 2 km, Ramzová 6 km
Výchozí bod: Červenohorské sedlo

Popis trasy:
Od chaty Horské služby stoupáme lesní cestou po červené značce až k Bílému sloupu. Cestou lze sledovat působení škodlivých emisí na jesenickou přírodu. U Bílého sloupu se připojí zeleně značená cesta, která vede z Koutů nad Desnou. Po krátké chvíli dojdeme na Vřesovou studánku (1290 m). Historie tohoto místa začíná již v 15. století, kdy lesník, který zde vodou ze studánky vyléčil svůj oční neduh, pověsil na blízký strom svatý obraz. Od té doby zde hledali uzdravení i další lidé. Ve 2. polovině 17. století zde byla postavena dřevěná kaple, která vyhořela po zásahu bleskem. Podobný osud měly i další stavby postavené na jejím místě nebo v blízkosti. Pod chatou jsou prudce spadající svahy protkané záseky šachovnicovitého tvaru. 1. června 1921 nad Jeseníky zuřila dvě hodiny taková bouře, že pod přívalem vod se stráně začaly sesouvat do údolí Hučivé Desné. Po bouři zůstala jen kamenitá poušť. Zásluhou lesních zaměstnanců v čele s vědci se však stráně znovu zazelenaly.
Od Vřesové studánky pozvolným klesáním docházíme do stejnojmenného sedla, odkud lze po žluté značce dojít do údolí Hučivé Desné a po zelené značce na vrchol Vozky. My však stoupáme po červené značce na Trojmezí, odkud odbočuje žlutá značka na vrchol Vozky. Dále pokračujeme vpravo po červené značce až na vrchol Keprníku (1423 m). Na vrcholu jsou nízké skály, od nichž je kruhový rozhled, který je považován za nejlepší v jesenické oblasti. Kromě okolních vrcholků jsou za dobré dohlednosti vidět i Krkonoše se Sněžkou a Beskydy. Vrcholové partie jsou součástí národní přírodní rezervace Šerák - Keprník, chráněné již od r. 1903. Z vrcholu klesáme do sedla, kde se z pravé strany připojí modře značená cesta. Souběhem modré a červené značky dojdeme k informačnímu místu Šerák rozcestí. Odtud pokračujeme krátkým stoupáním po modré značce k Jiřího chatě, která se nachází pod vrcholem Šeráku (1351 m). Od chaty můžeme vystoupit po žluté značce na vrchol, z něhož je rozhled na Jesenicko. Rychlebské hory, Staroměstsko a Králický Sněžník. Po rozhledu a možném občerstvení v Jiřího chatě se vracíme po modré značce až k informačnímu místu Šerák rozcestí. Odtud klesáme po kamenité červeně značené cestě k tzv. Koňské vyhlídce, odkud je překrásný pohled do hlubokého údolí říčky Branné a na strže na svazích Keprníku. Dalším klesáním dojdeme na Černavu, kde je mezistanice sedačkové lanové dráhy z Ramzové na Šerák. Odtud jsou výhledy směrem ke skupině Smrku v Rychlebských horách a na osadu Ramzová. Z Černavy sestupujeme po červené značce kolem studánky Dobrá voda projdeme pod trasou lanové dráhy a vlevo kolem kraje lesa klesáme až ke spodní stanici lanové dráhy. Odtud dojdeme na parkoviště, kde odbočíme vpravo a přes železniční přejezd dojdeme k chatě v Ramzovském sedle.

Důležité upozornění: v případě, že hřebenová cesta již bude zasněžená, je cesta vhodná pouze pro běžkaře.

UPŘESŇUJÍCÍ ODKAZY

• 15.00 km Ramzová [ Ulice nebo jiné místopisné označení ] [gps]

UMÍSTĚNÍ

DALŠÍ INFORMACE: http://www.Sumperk.cz
Typ záznamu: Turistická trasa
AKTUALIZACE: Jana Holáňová (Beskydy-Valašsko, regionální agentura CR) org. 56, 15.07.2003 v 07:57 hodin